Dlaczego „zawsze robiliśmy to w ten sposób” to najbardziej ryzykowne zdanie w biznesie?

Mateusz Malicki
„Zawsze robiliśmy to w ten sposób”. 

Można się spierać, ale w mojej opinii to 6 najbardziej ryzykownych i kosztownych słów, jakie może wypowiedzieć przedsiębiorca, dyskredytując innowację.

Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że świat nie stoi w miejscu. Jak pokazały ostatnie lata, adaptacja do zmieniających się warunków, to jedna z kluczowych umiejętności w biznesie.

W dzisiejszym artykule omawiam przykład firmy, która unikając zmiany, utraciła budowaną latami pozycję lidera rynku. Podpowiadam też, jakie praktyki zastosować, by wypracować w organizacji kulturę zmiany. Czytaj dalej, jeśli chcesz uniknąć poważnego ryzyka związanego z biznesową stagnacją.

Dlaczego nie warto obawiać się zmiany?

Oprócz niedawnej pandemii, na aktualną sytuację na rynku wpłynęły m.in.: okoliczności polityczno-gospodarcze oraz postęp technologiczny, w tym: rozpędzony rozwój sztucznej inteligencji.

Wiele z zaobserwowanych drugiej i trzeciej dekadzie XXI wieku zdarzeń, można postrzegać w kategoriach czarnego łabędzia z książki Nassima Nicholasa Taleba.

Mało kto spodziewał się takiego obrotu spraw. Nie ulega jednak wątpliwości, że ukształtowały sposób, w jaki żyjemy i współpracujemy ze sobą zawodowo.

Obronną ręką z kryzysu gospodarczego ostatnich lat wyszły przede wszystkim te przedsiębiorstwa, które w porę przeniosły swoje działania do Internetu. Udało im się to zrealizować dzięki odważnej i zwinnej inwestycji w technologię.

Korzystna, o czym mówili analitycy z instytutu Gartnera, okazała się też strategia 4R: reduce, replace, rethink, reinvest.

Nikt z osób, które podejmowały decyzje w obliczu tych przeobrażeń, nie upierał się raczej, by niczego nie zmieniać, bo „zawsze robiliśmy to w ten sposób”.

Powiedziałem, że to najbardziej ryzykowne stwierdzenie w biznesie.

Grace Hopper – admirał US Navy oraz pionierka informatyki, uważała je wręcz za najbardziej szkodliwe zdanie w języku w ogóle.

grace hopper cytat

Nie bierz przykładu z tej wypożyczalni video

Jaskrawy przykład mentalności „zawsze robiliśmy to w ten sposób” to historia amerykańskiej sieci wypożyczalni video Blockbuster. Możliwe, że jej nawet nie kojarzysz. Tymczasem jeszcze w 2000 roku była to jedna z najprężniej prosperujących korporacji w Stanach Zjednoczonych.

Początkiem końca ich sukcesu stał się moment, w którym odrzucili propozycję przejęcia raczkującego startupu – wartego obecnie ok. 200 mld dolarów Netflixa.

Twórcy popularnej platformy streamingowej we wrześniu 2000 roku zaoferowali kierownictwu Blockbuster inwestycję w nowatorski kanał dystrybucji filmów. Idea przeniesienia tradycyjnego biznesu do Internetu spotkała się jednak z niezrozumieniem unikających zmiany decydentów. Przespali oni całą internetową rewolucję i przegapili potencjał popularyzującego się streamingu. Uporczywe unikanie zmiany, zakończyło budowany latami i niegdyś wielce skuteczny biznes.

Z potężnej sieci, która w szczycie rynkowej dominacji zatrudniała niemal 85 tysięcy pracowników – została dziś zaledwie jedna placówka franczyzowa w stanie Oregon.

Netflix to natomiast jedna z najlepiej rozpoznawalnych światowych marek, platforma, z której aktywnie korzysta około 247 mln użytkowników.

Kultura zmiany – jak ją zapoczątkować?

Wiele problemów wynika w życiu z lęku przed porażką. Tyczy się to zarówno przestrzeni prywatnej jak i sfery biznesu.

Często mówi się też o tym, że najbardziej obawiamy się tego, co nowe i nieznane. Dodatkowo nie jest łatwo pogodzić się z sytuacją, że coś, co budowaliśmy latami, do czego się przywiązaliśmy i co działało w określonych warunkach – właśnie się dezaktualizuje. Oznacza to nie tylko pogodzenie się ze stratą, ale także mnóstwo pracy nad opracowaniem nowego rozwiązania. To może przytłaczać.

Ostatecznie obawa przed zmianą jest jednak jedną z najbardziej destrukcyjnych sił w biznesie. Żeby ją osłabić, warto zastosować następujące praktyki:

  • Zapoznaj się z manifestem i metodyką Agile
  • Działaj w zgodzie z procedurą Plan-Do-Check-Act
  • Śledź informacje dotyczące pojawiających się trendów i technologii
  • Przeznacz budżet na innowację
  • Wybieraj elastyczne narzędzia (np. systemy Open Source czy no-code)
  • Kwestionuj aktualne standardy i umożliwiaj to Twoim pracownikom
  • Korzystaj z usług firm konsultingowych, które zaoferują zewnętrzną perspektywę
„Zawsze robiliśmy to w ten sposób” zamień w „Co możemy zrobić lepiej?”

Podsumowanie

 „Zawsze robiliśmy to w ten sposób” to więcej niż 6 słów czy jedno zdanie. To postawa, która może Cię bardzo wiele kosztować. Historia Blockbustera i Netflixa jest jednym z najbardziej wymownych przykładów tego, iż brak elastyczności i niechęć do zmiany mogą prowadzić do załamania nawet pozornie stabilnego biznesu.

Podsumowując, w obliczu nieustannych przeobrażeń kulturowo-gospodarczych, tylko strategia  organizacyjna oparta na adaptacji i innowacji, może zagwarantować świetlaną przyszłość Twojej firmy. Zamiast trzymać się dogmatów przeszłości, zadaj sobie pytanie: „Co możemy zrobić lepiej?”.

A jeżeli na myśl przychodzi np. sposób zarządzania relacjami z klientami, od razu umów się na rozmowę z ekspertem eVolpe. Poniżej znajdziesz kalendarz z wolnymi terminami na taką niezobowiązującą konsultację.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Mateusz Malicki
Scroll to Top