- System SFA czy CRM? Które narzędzie rzeczywiście poprawia efektywność Sprzedaży? - 4 września 2024
- System CRM dla organizacji pozarządowych — na co zwrócić uwagę? - 27 lipca 2024
- CRM Open Source czy dedyk? Przewodnik po korzyściach i powodach, dla których warto wybrać otwarty system Customer Relationship Management - 8 maja 2024
„Zawsze robiliśmy to w ten sposób”.
Można się spierać, ale w mojej opinii to 6 najbardziej ryzykownych i kosztownych słów, jakie może wypowiedzieć przedsiębiorca, dyskredytując innowację.
Dlaczego?
Przede wszystkim dlatego, że świat nie stoi w miejscu. Jak pokazały ostatnie lata, adaptacja do zmieniających się warunków, to jedna z kluczowych umiejętności w biznesie.
W dzisiejszym artykule omawiam przykład firmy, która unikając zmiany, utraciła budowaną latami pozycję lidera rynku. Podpowiadam też, jakie praktyki zastosować, by wypracować w organizacji kulturę zmiany. Czytaj dalej, jeśli chcesz uniknąć poważnego ryzyka związanego z biznesową stagnacją.
Dlaczego nie warto obawiać się zmiany?
Oprócz niedawnej pandemii, na aktualną sytuację na rynku wpłynęły m.in.: okoliczności polityczno-gospodarcze oraz postęp technologiczny, w tym: rozpędzony rozwój sztucznej inteligencji.
Wiele z zaobserwowanych drugiej i trzeciej dekadzie XXI wieku zdarzeń, można postrzegać w kategoriach czarnego łabędzia z książki Nassima Nicholasa Taleba.
Mało kto spodziewał się takiego obrotu spraw. Nie ulega jednak wątpliwości, że ukształtowały sposób, w jaki żyjemy i współpracujemy ze sobą zawodowo.
Obronną ręką z kryzysu gospodarczego ostatnich lat wyszły przede wszystkim te przedsiębiorstwa, które w porę przeniosły swoje działania do Internetu. Udało im się to zrealizować dzięki odważnej i zwinnej inwestycji w technologię.
Korzystna, o czym mówili analitycy z instytutu Gartnera, okazała się też strategia 4R: reduce, replace, rethink, reinvest.
Nikt z osób, które podejmowały decyzje w obliczu tych przeobrażeń, nie upierał się raczej, by niczego nie zmieniać, bo „zawsze robiliśmy to w ten sposób”.
Powiedziałem, że to najbardziej ryzykowne stwierdzenie w biznesie.
Grace Hopper – admirał US Navy oraz pionierka informatyki, uważała je wręcz za najbardziej szkodliwe zdanie w języku w ogóle.
Nie bierz przykładu z tej wypożyczalni video
Jaskrawy przykład mentalności „zawsze robiliśmy to w ten sposób” to historia amerykańskiej sieci wypożyczalni video Blockbuster. Możliwe, że jej nawet nie kojarzysz. Tymczasem jeszcze w 2000 roku była to jedna z najprężniej prosperujących korporacji w Stanach Zjednoczonych.
Początkiem końca ich sukcesu stał się moment, w którym odrzucili propozycję przejęcia raczkującego startupu – wartego obecnie ok. 200 mld dolarów Netflixa.
Twórcy popularnej platformy streamingowej we wrześniu 2000 roku zaoferowali kierownictwu Blockbuster inwestycję w nowatorski kanał dystrybucji filmów. Idea przeniesienia tradycyjnego biznesu do Internetu spotkała się jednak z niezrozumieniem unikających zmiany decydentów. Przespali oni całą internetową rewolucję i przegapili potencjał popularyzującego się streamingu. Uporczywe unikanie zmiany, zakończyło budowany latami i niegdyś wielce skuteczny biznes.
Z potężnej sieci, która w szczycie rynkowej dominacji zatrudniała niemal 85 tysięcy pracowników – została dziś zaledwie jedna placówka franczyzowa w stanie Oregon.
Netflix to natomiast jedna z najlepiej rozpoznawalnych światowych marek, platforma, z której aktywnie korzysta około 247 mln użytkowników.
Kultura zmiany – jak ją zapoczątkować?
Wiele problemów wynika w życiu z lęku przed porażką. Tyczy się to zarówno przestrzeni prywatnej jak i sfery biznesu.
Często mówi się też o tym, że najbardziej obawiamy się tego, co nowe i nieznane. Dodatkowo nie jest łatwo pogodzić się z sytuacją, że coś, co budowaliśmy latami, do czego się przywiązaliśmy i co działało w określonych warunkach – właśnie się dezaktualizuje. Oznacza to nie tylko pogodzenie się ze stratą, ale także mnóstwo pracy nad opracowaniem nowego rozwiązania. To może przytłaczać.
Ostatecznie obawa przed zmianą jest jednak jedną z najbardziej destrukcyjnych sił w biznesie. Żeby ją osłabić, warto zastosować następujące praktyki:
„Zawsze robiliśmy to w ten sposób” zamień w „Co możemy zrobić lepiej?”
Podsumowanie
„Zawsze robiliśmy to w ten sposób” to więcej niż 6 słów czy jedno zdanie. To postawa, która może Cię bardzo wiele kosztować. Historia Blockbustera i Netflixa jest jednym z najbardziej wymownych przykładów tego, iż brak elastyczności i niechęć do zmiany mogą prowadzić do załamania nawet pozornie stabilnego biznesu.
Podsumowując, w obliczu nieustannych przeobrażeń kulturowo-gospodarczych, tylko strategia organizacyjna oparta na adaptacji i innowacji, może zagwarantować świetlaną przyszłość Twojej firmy. Zamiast trzymać się dogmatów przeszłości, zadaj sobie pytanie: „Co możemy zrobić lepiej?”.
A jeżeli na myśl przychodzi np. sposób zarządzania relacjami z klientami, od razu umów się na rozmowę z ekspertem eVolpe. Poniżej znajdziesz kalendarz z wolnymi terminami na taką niezobowiązującą konsultację.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.
- System SFA czy CRM? Które narzędzie rzeczywiście poprawia efektywność Sprzedaży? - 4 września 2024
- System CRM dla organizacji pozarządowych — na co zwrócić uwagę? - 27 lipca 2024
- CRM Open Source czy dedyk? Przewodnik po korzyściach i powodach, dla których warto wybrać otwarty system Customer Relationship Management - 8 maja 2024