Statystyki HR: Trendy dotyczące zarządzania kapitałem ludzkim w dużych firmach

Kamil Ograbisz

Postęp technologiczny niezaprzeczalnie przyspiesza. W tym rozwiązania dedykowane zespołom HR. Aby za tym nadążyć i przy okazji podejmować jak najlepsze decyzje, warto rozpoznać kierunek takowych przemian.

W tym artykule przedstawię Ci 20 statystyk ze świata HR. Omówię kwestie wskaźników rekrutacyjnych oraz najnowszych trendów technologicznych. Mam nadzieję, że przytoczone informacje pomogą Ci zrozumieć, jak postępowa jest to dziedzina. Dowiesz się także, jak możesz tę wiedzę wykorzystać, aby stworzyć przyjazne i efektywne miejsce pracy.

Ogólnie HR ujmując

  • Na każdych 100 pracowników powinno przypadać 1,4 pracownika działu HR. Średni stosunek liczby specjalistów HR do liczby pracowników wynosi w firmach 2,57. Wskaźnik wzrasta do 3,4 dla małych oraz spada do 1,22 dla średnich i 1,03 dla dużych organizacji. (Indeed)
  • 60% liderów HR twierdzi, że rozwijanie efektywności managementu było częścią ich strategii w 2023 roku. Wyselekcjonowanie dobrych liderów w firmie może poprawić produktywność pracowników, lojalność wobec pracodawcy i ogólną satysfakcję z pracy. (Gartner)
  • Jeszcze w 2016 roku 74% pracowników było skłonnych wspierać zmiany organizacyjne, ale ta liczba spadła do 38% w 2022 roku. Łączy się to z wypaleniem zawodowym pracowników HR. 53% ankietowanych wskazuje to jako problem. (Gartner)
  • 47% liderów HR twierdzi, że najczęściej poszukuje pracowników z doświadczeniem na nowe stanowiska. (Gartner)
statystyki hr

Rekrutacja jak marketing

Ankieta przeprowadzona wśród specjalistów HR wykazała, że 86% z nich uważa, że rekrutacja coraz bardziej przypomina tradycyjny marketing. 

Rekruterzy przechodzą od zwykłego filtrowania do aktywnego angażowania potencjalnych kandydatów za pośrednictwem kanałów społecznościowych oraz spersonalizowanych wiadomości.

  • 45% firm doświadcza niedoboru pracowników. (CGS)
  • Priorytetowo pracę, która przyspiesza rozwój zawodowy, traktuje: 45% Millenialsów, 31% osób z pokolenia X i 18% z pokolenia wyżu demograficznego. (Zoomshift)
  • 86% osób poszukujących pracy odrzuca ogłoszenie, gdy nie ma w nim zawartej informacji o wynagrodzeniu. (JobSage)
  • Uważa się, że głównym trendem w rekrutacji w 2023 roku było AI. (iSmartRecruit)

Pierwsze wrażenie ma znaczenie

Statystyki pokazują, że udany onboarding zmniejsza rotację pracowników nawet o 25%. Nic dziwnego, że firmy coraz bardziej przykładają się do tego etapu i szukają wspierających go rozwiązań IT.

  • Średni koszt zatrudnienia i onboardingu nowego pracownika w Stanach Zjednoczonych wynosi 4 tys. dolarów. (Glassdoor)
  • Pracownicy, którzy przeszli przez efektywny program onboardingu są o 69% bardziej skłonni do pozostania w firmie przez trzy lata. (FolksHR)
  • 78% pracowników chętniej zostaje w firmie na dłużej, jeśli mają przed sobą jasną ścieżkę kariery. (Shortlister)
  • 93% organizacji prowadzi wirtualne lub osobiste szkolenia dla nowych pracowników. (SHRM)
statystyki hr

Technologia dla HR

36% specjalistów HR wciąż nie korzysta z żadnego systemu, który ułatwiłby im pracę.

Natomiast zestaw narzędzi dostosowany specjalnie do zadań pracowników HR może zmienić zasady gry, jeśli chodzi o wydajność i efektywność.

  • Korzystanie z odpowiedniej technologii HR może skutkować nawet o 15% lepszym wskaźnikiem retencji. (GoCo)
  • Oprogramowanie HR może zapewnić nawet 10%-ową redukcję ogólnych zadań administracyjnych związanych z HR. (GoCo)
  • Globalny rynek systemów HR wzrośnie o ponad 5 miliardów dolarów do 2027 roku. (Yahoo Finance)
  • Technologia HR może zaoszczędzić pracownikom nawet do 15 godzin rocznie. (GoCo)

Wynagrodzenie się liczy!

Pandemia COVID-19 miała ogromny wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego, a jednym z kluczowych obszarów, na które wywarła znaczący wpływ, są trendy płacowe.

  • 34% ankietowanych specjalistów ds. HR opóźniło podwyżki płac i premie w ramach przygotowań do recesji. (GoCo)
  • Pracownicy służby zdrowia mogli odnotować 21% wzrostu płac w 2023 roku. (USI)
  • 30% firm błędnie oceniło umiejętności swoich pracowników. (ThriveMyWay)
statystyki hr

Praca zdalna jako benefit

Żyjemy w epoce pracy zdalnej. W dużej mierze to pandemia COVID-19 wymusiła na pracodawcach takie działanie. Jednak w wielu firmach, szczególnie z branży IT, home office było wprowadzone jeszcze przed 2020 rokiem. Jak sytuacja wygląda aktualnie?

  • 32% ankietowanych pracowników deklaruje chęć kontynuowania pracy zdalnej. 73% pracowników pracuje hybrydowo lub w pełni zdalnie. (Beezy)
  • 20% pracowników zrezygnowałoby z pracy, gdyby nie mogli pracować z domu. (Forbes Advisor)
  • Preferencje dotyczące pracy zdalnej zależą od grupy wiekowej. Pracę z domu preferuje 41% osób w wieku od 26 lat do 41 lat oraz 27% osób w wieku 18 do 25 lat. (Forbes Advisor)
  • 17% liderów HR ma trudności z integracją pracowników zdalnych w swoim zespole. (Doodle)
  • Na rynku jest coraz mniej ofert pracy zdalnej. Liczba takich ofert na LinkedIn spadła z 20,6% w marcu 2022 do 13,2% w styczniu 2023. (Wall Street Journal)

Przyszłość zaczyna się dziś

  • 43% liderów HR twierdzi, że nie ma strategii dotyczącej przyszłości zatrudnienia w ich organizacji. Jest to spowodowane sytuacją pandemiczną, która dopiero niedawno się skończyła. (Gartner)
  • Poparcie dla czterodniowego tygodnia pracy rośnie wraz z wiekiem. Być może jest to odzwierciedlenie potrzeby większej ilości czasu na odpoczynek. (Forbes Advisor)
  • W Stanach Zjednoczonych w 2023 roku wzrosła liczba pracowników tymczasowych. Obecnie 35% siły roboczej to freelancerzy lub podwykonawcy. Odpowiadają oni za 1,3 miliarda USD przychodów tamtejszego biznesu. Łącznie w USA jest teraz około 51,5 miliona pracowników tymczasowych. (Staffing Industry)
  • Firmy planują zmniejszyć powierzchnię biurową o 30%. (McKinsey)

Podsumowanie

Analiza najnowszych statystyk ze świata HR rzuca światło na dynamiczne zmiany, które kształtują współczesny rynek pracy.

Pandemia COVID-19 bez wątpienia pozostawiła trwały ślad, wpływając na wiele aspektów zarządzania personelem i relacji pracowniczych. Trendy takie jak elastyczność formy zatrudnienia, home office czy inwestycje w rozwój umiejętności cyfrowych kształtują nową rzeczywistość zawodową.

Kluczową kompetencją dla organizacji stała się umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków.

Pozostając elastycznymi i reagując na wyzwania, jakie niesie ze sobą współczesny rynek pracy, możemy budować przyszłość zarządzania kapitałem ludzkim oraz stworzyć środowisko, w którym zarówno pracownicy, jak i organizacje odnoszą sukces.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Kamil Ograbisz
Scroll to Top