Makiety, prototypy, mockupy w projektach IT i ich zbawienny wpływ na satysfakcję klienta

W projektach IT nie zawsze wiadomo, jak będzie wyglądał efekt końcowy. Bywa, że pracujemy na fundamencie rozwiązań Open Source i zmieniamy tylko kilka elementów. Czasami nasze przedsięwzięcia wymykają się jednak wszelkim utartym schematom. Kiedy potrzeby klienta są rozbudowane, w systemie zaczynają powstawać obszary specyficzne nie tyle dla konkretnej branży, co typowego przypadku konkretnej firmy. To idealny moment, aby rozpocząć współpracę z UX/UI Designerem i zacząć prototypować powstający system.

Makiety, prototypy, mockupy w projektach IT

Podczas zaawansowanych projektów wdrożeniowych oraz usług softwarehouse’owych konieczne są makiety, prototypy czy mockupy opracowywanego systemu.

W zależności od stopnia zaawansowania potrzeb możemy tutaj mówić o pełnej gamie opcji: od prostego szkicu interfejsu aż do zaawansowanego Proof of Concept. Mimo skrajnie różnego stopnia skomplikowania i czasu potrzebnego na wytworzenie makiet danego rodzaju, ich wspólnym mianownikiem jest zbawienny wpływ na końcową satysfakcję klienta.

Możliwości prototypownia w projektach IT

Wytwarzanie oprogramowania często porównuje się do wysiłków podejmowanych w trakcie stawiania wielopoziomowego biurowca. Prawdopodobieństwo, że oddawany do użytku budynek spełni oczekiwania, jest skrajnie niskie, jeżeli nie powstaną odpowiednie rysunki i wizualizacje. Podobnie w przypadku konstruowania systemów IT. Koniecznie zaangażuj się w etap akceptacji makiet i mockupów.

mockup systemu it

Pamiętaj, że im większy zakres niestandardowej funkcjonalności wprowadzanej w ramach projektu, tym większa potrzeba na wytworzenie szkicu lub prototypu pozwalającego zleceniodawcy na skonfrontowanie efektów pracy analityków z jego wyobrażeniami i oczekiwaniami. 

Nawet z pozoru tak prosta rzecz jak prezentacja interfejsu użytkownika (mock-up) przygotowywanej platformy pozwala na zniwelowanie ewentualnego dystansu pomiędzy wizją klienta a rezultatami analizy przedwdrożeniowej. Dla najbardziej wymagających klientów istnieje również opcja stworzenia Proof of Concept (POC), czyli działającego do pewnego poziomu prototypu oprogramowania pozwalającego odbiorcy na zweryfikowanie docelowej funkcjonalności praktycznie nie pozostawiając miejsca na jakiekolwiek niedopowiedzenia. Żeby jeszcze bardziej przybliżyć ideę makiet oprogramowania, przyjrzyjmy się tym dwóm skrajnym opcjom.

Różnica między mockupem a Proof of Concept systemu

Mock-up to zasadniczo zbiór wizualizacji interfejsu użytkownika mający na celu zaprezentowanie kluczowej funkcjonalności na konkretnych przykładach bez wglądu w użytą technologię i zachodzące w ramach systemu procesu. Ten rodzaj makiety bywa nazywany pionowym, ponieważ daje odbiorcy możliwość spojrzenia na statyczny obraz systemu. Mock-upy są szczególnie pomocne przy precyzowaniu struktury nawigacyjnej systemu i relacji logicznych pomiędzy jego poszczególnymi elementami.

POC jest z kolei makietą zdecydowanie bardziej złożoną, dającą klientowi możliwość nie tylko, kolokwializując, przeklikania się przez prototypowy system, ale też zapoznania się z technologią i procesami, jakie będą zachodzić w finalnym produkcie. POC można nazwać prototypem horyzontalnym (w przeciwieństwie do wertykalności mock-upu), ponieważ jego celem jest przedstawienie konceptu oprogramowania w najszerszym możliwym zakresie. Po zatwierdzeniu POC stanowi dla zespołu deweloperskiego zasadniczy i szczegółowy punkt odniesienia co do tego, jak system ma funkcjonować. Ten typ makiety eliminuje niemal każdą możliwość niedopowiedzenia lub rozbieżności i pomimo idących za tym kosztów cieszy się dużym uznaniem i jest często stosowany w przypadku znaczących i skomplikowanych projektów.

Naturalnie, pomiędzy tymi dwiema opcjami istnieje wiele rozwiązań pośrednich, takich jak, chociażby wprowadzanie drobnych modyfikacji w wersjach demonstracyjnych istniejących systemów. Wartym odnotowania wnioskiem jest fakt, że dobra makieta drastycznie ułatwia klientowi wyobrażenie sobie przygotowywanego systemu i pozwala zniwelować wątpliwości co do formy i funkcjonalności finalnego produktu. Dzięki temu projekty realizowane metodyką tradycyjna wcale nie musi w tym zakresie odbiegać od projektów scrumowych.

Potrzebujesz konsultacji w sprawie skomplikowanego projektu wdrożeniowego?

Skorzystaj z kalendarza rezerwacji i umów się na rozmowę na temat Proof of Concept Twojego systemu.

 

Scroll to Top