Jak będzie wyglądać praca w sprzedaży za rok?

Sławomir Wnuk

15 maja spędziłem w Gdańsku. Tym razem nie w ramach urlopu a na pełnej inspiracji konferencji „Morfologia sprzedaży” organizowanej przez Cetus Consulting (partnerów Sandler Training).

W trakcie wydarzenia wygłosiłem prelekcję na temat tego, czy AI wpłynie na pracę sprzedaży w ciągu najbliższego roku.

Spoiler alert: oczywiście, że tak. Jednak czy powinniśmy się tego obawiać? Jak się na to przygotować?

Poniżej zostawiam dla Ciebie kilka wniosków, które poruszyłem w trakcie konferencji.

Czy już czas na zmiany?

84% organizacji uważa wdrożenie AI do swoich struktur za priorytet - Deloitte

Współczesne firmy zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo potrzebną zmianą jest zastosowanie AI. Dostrzegają korzyści płynące z wykorzystania sztucznej inteligencji. Wiele z nich dotyczy właśnie Sprzedaży.

AI umożliwia automatyzację rutynowych zadań, analizę dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym oraz personalizację ofert. Prowadzi to do zwiększenia efektywności operacyjnej i lepszego zrozumienia potrzeb klientów.

Dzięki sztucznej inteligencji zespoły sprzedażowe mogą skupić się na bardziej strategicznych działaniach, takich jak budowanie relacji z klientami czy tworzenie innowacyjnych strategii sprzedażowych.

W rezultacie firmy, które inwestują w technologie AI, są lepiej przygotowane do przyszłych wyzwań rynkowych i mogą osiągnąć wyższe wskaźniki satysfakcji klientów.

Sztuczna inteligencja w systemach CRM

Systemy CRM od lat z powodzeniem wspierają działania sprzedażowe w wielu firmach. Zapewniają wiele funkcji, które upraszczają zarządzanie relacjami z klientami. W połączeniu z AI tworzą potężne narzędzie automatyzujące biznes i generujące liczne oszczędności.

Oto kilka obszarów, w których ta nowoczesna technologia przydaje się najbardziej.

1. Analityka AI

  • Analiza danych historycznych
  • Analityka trendu
  • Analityka trendu
Sztuczna inteligencja wspomaga analitykę danych, szczególnie tę predykcyjną, która umożliwia przewidywanie kolejnych kroków w procesie zakupowo-sprzedażowym. Taka funkcja ułatwia sprzedawcom dostosowanie działań do tego, czego może oczekiwać konsument, ale także do ewentualnych trendów rynkowych.

2. Prognozowanie sprzedaży

  • Prognozy per produkt/usługa
  • Success Rate sprzedawcy i zespołu
  • Prognozowane przychody
Przy okazji sztuczną inteligencję warto zastosować do prognozowania sprzedaży oraz Success Rate każdego ze sprzedawców i całego zespołu. AI oferuje kontekst związany z tym, co w Twoim biznesie działa bez zarzutu, a co należy poprawić. Pozwala także określić, w jaki sposób można przyspieszyć zakończenie konkretnych transakcji.

3. Obsługa klienta przez chatbot

  • Rozmowa w czasie rzeczywistym
  • Naturalny język wypowiedzi
  • Propozycja na podstawie danych historycznych
Wykorzystując sztuczną inteligencję, chatboty mogą odpowiadać na pytania klientów w czasie rzeczywistym (niezależnie od pory dnia), obsługując zarówno proste zapytania, jak i bardziej złożone problemy. Na podstawie danych historycznych są w sanie samodzielnie proponować spersonalizowane rozwiązania, co zwiększa ich skuteczność i zadowolenie klientów z obsługi.

4. Rozpoznawanie mowy

  • Voice-to-Text
  • Voice-to-Data
  • Voicebot
Funkcja Voice-to-Text umożliwia konwersję mowy na tekst, co pozwala na wygodne i szybkie komunikowanie się klientów z systemem bez konieczności ręcznego wprowadzania informacji do systemu.
Voice-to-Data przetwarza wypowiedzi klientów na dane, które można analizować, pomagając w lepszym zrozumieniu ich potrzeb i preferencji.
Voiceboty oferują interaktywne i naturalne rozmowy głosowe, zapewniając płynną obsługę i natychmiastowe odpowiedzi na zapytania, co zwiększa efektywność oraz satysfakcję klientów.

5. Segmentacja klientów

  • Automatyczne segmenty
  • Dostosowanie procesu
  • Personalizacja oferty
Segmentacja klientów przez AI znacząco poprawia efektywność działań marketingowych i sprzedażowych. Automatyczne segmenty umożliwiają szybkie i precyzyjne podzielenie bazy klientów na grupy o podobnych cechach i zachowaniach, eliminuje to czasochłonność manualnej analizy.

6. Lead scoring

  • Analiza danych
  • Ocena potencjału
  • Predykcja przyszłości
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do lead scoringu przynosi korzyści podnoszące korzyści działań sprzedaży i marketingu. Dzięki zaawansowanej analizie danych AI może przetwarzać ogromne ilości informacji, identyfikując kluczowe wzorce i cechy definiujące wartościowe leady.

7. Rekomendacje produktów

  • Analiza danych dotyczących transakcji
  • Proponowanie produktów/usług
  • Cross-Sell, Up-Sell
Sztuczna inteligencja odpowiednio sprawdza się w rekomendacjach produktów. Analiza danych dotyczących transakcji pozwala AI na zrozumienie wzorców zakupowych i preferencji klientów, co umożliwia tworzenie trafnych rekomendacji. Proponowanie produktów i usług jest dzięki temu bardziej precyzyjne, dostosowane do indywidualnych potrzeb i zainteresowań klientów. Takie działanie zwiększa ich zaangażowanie i skłonność do zakupu.

8. Automatyzacja marketingu

  • Planowanie kampanii
  • GenAI jako wsparcie procesów kreatywnych
  • Automatyczna wysyłka
Planowanie kampanii staje się bardziej efektywne dzięki AI, które analizuje dane i pomaga tworzyć precyzyjne ukierunkowane strategie.
GenAI jako wsparcie procesów kreatywnych pozwala na generowanie unikalnych i atrakcyjnych treści marketingowych. Przyspiesza to tworzenie materiałów promocyjnych i zwiększa ich jakość.
Automatyczna wysyłka umożliwia terminowe i spersonalizowane dostarczanie komunikatów marketingowych do klientów, co poprawia ich zaangażowanie i skuteczność kampanii.

9. Analiza sentymentu

  • Badanie sposobu wypowiedzi
  • Analiza opinii o marce w Internecie
  • Ocena sentymentu
  • Działanie w czasie rzeczywistym
  • Analiza trendu
  • Propozycja zmiany strategii
Badanie sposobu wypowiedzi pozwala na głębsze zrozumienie emocji i tonacji w komunikacji klientów, co umożliwia bardziej precyzyjne reakcje. Analiza opinii o marce w Internecie zapewnia wgląd w to, jak marka jest postrzegana na różnych platformach, identyfikując zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.
Ocena sentymentu dostarcza kluczowych informacji na temat ogólnego nastroju klientów względem marki. Działanie w czasie rzeczywistym pozwala na natychmiastową reakcję na zmieniające się opinie i sytuacje kryzysowe.
Analiza trendu identyfikuje długoterminowe wzorce w opiniach klientów, a propozycja zmiany strategii na podstawie zebranych danych pomaga w dostosowaniu działań marketingowych.

10. Personalizacja doświadczenia konsumenta

  • Analiza danych historycznych
  • Strategia CX
  • Dostosowanie oferty do potrzeb
Wykorzystanie AI do personalizacji doświadczeń konsumenta umożliwi zrozumienie wcześniejszych zachowań i preferencji klientów. Pozwala to na tworzenie spersonalizowanych doświadczeń. Strategia CX staje się bardziej efektywna, gdy AI dostarcza wgląd w potrzeby i oczekiwania klientów.

Jak przygotować się na zmiany?

Zmiany mogą być przytłaczające dla wszystkich, jednak są one ważne, aby się rozwijać. Najlepsze co można zrobić to się do nich przygotować. Jest kilka sposobów, żeby zrobić to jak najlepiej.

Bierz udział w szkoleniach, konsultacjach, kursach. Dowiedz się, ile możesz na temat narzędzia, które chcesz wdrożyć. Pomoże to w późniejszym podjęciu decyzji, zrozumieniu rzeczy, które się będą działy i w sprawnym rozpoczęciu prac.

Zbieraj dane. Im więcej danych, tym lepiej. Pomogą one szybko zrobić użytek z systemu, który praktycznie od razu będzie dużym wsparciem w pracy. Co ważne, należy pamiętać o odpowiedniej jakości tych danych. Jeżeli chcesz mieć prawdziwe wyniki, musisz mieć prawdziwe informacje.

Korzystaj z Open Source i SLMs. Połącz to, co znasz z nowinkami technologicznymi. Każdy chce mieć swój udział w rewolucji technologicznej, szczególnie jeżeli chodzi o coś takiego jak AI. Nie trzeba jednak od razu rzucać się na głęboką wodę. Zacznij od mniejszych modeli, które, lepiej sprawdzą się w połączeniu z czymś, co już znasz, czyli systemem CRM opartym na otwartym kodzie.

morfologia sprzedaży

Zyskaj przewagę z eVolpe AI

Możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja, są ogromne. Jednak samo wdrożenie narzędzia ze sztuczną inteligencją to nie wszystko. Koniecznie poszukaj partnera, który zapewni pełną obsługę i spełni wymagania.

Zakończenie

Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w transformacji sprzedaży i obsługi klienta, a jej wpływ będzie tylko rosnąć. Przygotowanie się na te zmiany poprzez edukację, zbieranie odpowiednich danych oraz integrację nowych narzędzi z istniejącymi systemami jest niezbędne, aby pozostać konkurencyjnym na rynku.

Wybór odpowiedniego partnera wdrożeniowego, może być decydującym czynnikiem w sukcesie tego procesu. Dzięki doświadczeniu i wsparciu firmy mogą sprawnie przejść przez rewolucję technologiczną, osiągając wyższe wskaźniki oraz zwiększoną efektywność.

Nie czekaj na przyszłość – zacznij ją kształtować już dziś, wprowadzając AI do swojej firmy i zyskując przewagę nad konkurencją.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top