Rozkręcamy marketing na dobre
Co to jest Marketing Automation?
Marketing Automation to sposób na wykonanie powtarzalnych lub masowych operacyjnych działań marketingowych przy pomocy oprogramowania IT.
Jest to też klasa systemów informatycznych; tak samo jak: ERP, CRM, HCM czy ECM/DSM.
Ten konkretny rodzaj aplikacji oferuje funkcje takie jak:
Tyle definicja, ale do czego to tak naprawdę służy?
Do czego służą systemy Marketing Automation?
Oprogramowanie Marketing Automation wspiera powtarzalne i/lub masowe działania z zakresu online marketingu.
W praktyce chodzi po prostu o to, że nie musisz cały czas pilnować raz zaprojektowanych czynności.
Pracujesz w marketingu?
Oto, co Marketing Automation zmienia w Twojej codziennej pracy:
Czy wiesz, że…
aż 57% procesu zakupowego odbywa się bez aktywnego udziału oferenta.
Nowoczesny konsument edukuje się samodzielnie w sieci i dopiero zainteresowany właściwym komunikatem marketingowym – „chwyta za telefon”.
Czy system Marketing Automation może zastąpić zespół marketingu?
Prosta odpowiedź na to pytanie brzmi: nie. Czynnika ludzkiego nie da się zastąpić oprogramowaniem.
Żeby z niego skorzystać w 100% potrzebujesz wykwalifikowanych marketerów z wizją. Dzięki Marketing Automation zintensyfikują i zoptymalizują zaprojketowane przez siebie działania. Jeśli odpowiednio posłużą się nowoczesną technologią, zaoszczędzą masę czasu oraz przyciągną rzesze klientów.
Funkcje systemów Marketing Automation
E-mail marketing
Jedna z podstawowych funkcji Marketing Automation, dla której marketerzy tak bardzo polubili swoje nowe narzędzie, to automatyzacja wysyłki E-mail.
E-mail to nadal jeden z chętniej wykorzystywanych kanałów promocji treści.
Dlaczego jest taki popularny? Ponieważ w ten sposób docierasz bezpośrednio do klienta!
Dzięki MA – dodatkowo śledzisz, czy komunikat kogoś zaangażował.
Marzenie marketera spełnione!
E-mail marketing w praktyce
Systemy Marketing Automation wspierają również tworzenie angażującej kreacji wizualnej Twoich maili. Oferują gotowe szablony i pozwalają na budowanie własnych.
Posiadają też opcję testowania skuteczności komunikatu „podanego” na różne sposoby. Możesz kombinować z tytułem i podtytułem, nazwą nadawcy, datą i godziną wysyłki, treścią, call to action itp.
W tym celu wykorzystujesz tzw. testy A/B. Polega to na tym, że do części bazy (zwykle 20%) system rozsyła przygotowane wcześniej warianty. Reszta (80%) otrzyma już tylko ten, który wypadnie najlepiej w badaniu Open Rate.
Warto pamiętać także o kolejnym udogodnieniu systemów Marketing Automation – opcji segmentacji bazy oraz wysyłki Dynamic Content.

Badanie interakcji i zaangażowania
System MA pozwala na śledzenie aktywności na Twojej stronie www. Może się to zadziać dzięki specjalnej wtyczce lub na skutek dodania dodatkowego skryptu do kodu witryny.
W efekcie zyskujesz dostęp do informacji o anonimowych i nieanonimowych aktywnościach potencjalnych lub aktualnych klientów. Podobnie działa Google Analytics.
To, co odróżnia Marketing Automation od analityki popularnej wyszukiwarki to… kontekst.
System MA podaje informacje w relacji do konkretnego IP lub adresu E-mail (gdy taki zostanie zweryfikowany). Sprzyja to kampaniom Lead Nurturing oraz Account Based Marketing.
Na tej samej zasadzie prześledzisz aktywności związane z obiektami systemowymi takimi jak: wiadomości E-mail, formularze, powiadomienia push, landing pages.
W tym kontekście zbadasz KPI marketingowe, takie jak: open rate, długość trwania i ilość sesji, zasięg, bounce rate, click through rate itp.
Segmentacja. Scoring. Targetowanie
Ważna funkcja systemów Marketing Automation dotyczy segmentacji, czyli podziału bazy na odpowiednie zbiory.
Na ich kształt może wpływać tzw. scoring, czyli liczba punktów przyznawanych przez system za aktywności marketingowe.
Dlaczego warto z tego skorzystać?
Ponieważ innego typu komunikat interesuje klienta na początku relacji z organizacją, inny, gdy już doszło do transakcji.
Zwracaj uwagę, czy odbiorca Twojego komunikatu raczej zabłądził, tylko zwiedza, a może intensywnie poszukuje dla siebie rozwiązania.
Skuteczną strategią jest też targetowanie konkretnej grupy np. w odniesieniu do nadchodzącego święta, ze względu na dane geolokalizacyjne czy demograficzne.
Dzięki Marketing Automation dotrzesz z personalizowanym komunikatem tylko do tych klientów, którzy posiadają cechy wybranej persony zakupowej. Dla porządku wrzuć ich do wspólnego segmentu.

Kreacja wizualna
Systemy Marketing Automation pozwalają na projektowanie kreacji wizualnej wielu nośników przekazu marketingowego. Między innymi wiadomości E-mail, pop-upów czy stron lądowania.
Oprogramowanie tego typu zwykle oferuje kreator z funkcją „przeciągnij i upuść” i/lub tryb pracy w kodzie HTML.
Wygodną opcją jest stworzenie zgodnego z Corporate Identity szablonu i konsekwentne wykorzystywanie go jako „kanwy” kolejnych kreacji marketingowych.
Social media, audyt SEO i inne nowości
Jedna platforma dla całego online marketingu? Czy to możliwe?
Marketerzy są przyzwyczajeni, że podczas pracy używają wielu aplikacji. Niektórzy producenci oprogramowania starają się ułatwić im to zadanie. Dołączają wtedy do swojego produktu dodatkowe moduły.
Rozbudowanie systemu o funkcje takie jak audyt SEO czy monitoring social media pozwala pracować bez przełączania się między aplikacjami. Nie są to jednak klasyczne funkcje Marketing Automation.
Jak to może działać? System Marketing Automation można uzbroić w mechanizm podobny do tego dość powszechnie występującego w oprogramowaniu CMS. Wprowadzoną do systemu treść da się wtedy wygodnie (i bez opuszczania aplikacji) zweryfikować pod względem spełnienia warunków wpływających na pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Przydaje się to np. podczas tworzenia stron lądowania bezpośrednio w MA. Niektóre narzędzia dają opcję analizy fraz kluczowych i porównywania pozycji witryny firmowej ze stronami konkurencji.
Kolejna innowacja, która dzieje się na naszych oczach to rozwój Marketing Automation o funkcję dotyczącą prowadzenia firmowych profili społecznościowych. Są systemy, które pozwalają już na planowanie postów, zarządzanie kontami oraz monitorowanie wizerunku marki w social media. Do tworzonych w Marketing Automation formularzy można też dodać opcję „zaloguj/uzupełnij” na podstawie podłączonego konta social media.
Warte zauważenia są też mechanizmy ankietowe, powiadomienia push w obrębie witryny jak i poza nią czy moduł do obsługi marketingu offline, np. w celu organizacji eventu lub kampanii OOH.

Analityka marketingowa
Marketing się mierzy!
Marketing oparty na danych to jedyna słuszna droga, jeżeli nie chcesz „przepalić” budżetu na nieskuteczne aktywności.
Profesjonalne oprogramowanie Marketing Automation oferuje Ci w tym celu bogate funkcje raportowe.
Dzięki niemu skutecznie zbadasz wszystkie ważne w marketingu KPI:
Marketing nie jest bitwą na budżety, ale bitwą na pomysły.
Maciej Tesławski
Który system Marketing Automation wybrać?
Potrzebujesz konsultacji w sprawie systemu Marketing Automation?
Współpraca Marketingu i Sprzedaży
System Marketing Automation to bank wiedzy o aktywnościach klientów w granicach Twojego skrawka Internetu. Jak na dłoni widać tam, co ich interesowało na stronie internetowej, w rozesłanych mailach, jak zareagowali na powiadomienia push albo posty w social mediach.
Bez problemu przygotujesz tam kampanię mailingową, a następnie przeanalizujesz jej rezultaty. Stworzone formularze możesz zagnieździć w ramach firmowej witryny i tak badać, które treści prowokują do natychmiastowego kontaktu. Jeśli zdecydujesz się udostępniać jakieś materiały do pobrania, taka akcja również zostanie odnotowana.
Poza tym to nie tak, że tylko niedoszli (albo lepiej: przyszli) klienci sięgają po materiały marketingowe. Interesują się nimi także ci, którzy już coś kupili. Kiedy to wypatrzysz – masz idealną szansę na up- lub cross-selling.
A klient, nawet jeśli nie skorzysta – lubi mieć z czego wybrać i lubi wiedzieć, jakie są opcje. Customer Experience tylko zyska, jeśli umiejętnie posłużysz się informacjami z systemu Marketing Automation.
System Marketing Automation to przede wszystkim narzędzie dla marketerów, ale przydaje się również w Sprzedaży. Wiedza o aktywnościach marketingowych pomaga bowiem docierać do klienta z odpowiednią, dopasowaną do potrzeb ofertą. Idealny scenariusz to zatem ten, gdy oprogramowanie do automatyzacji marketingu połączysz z systemem CRM.
Integracja Marketing Automation i CRM
Wyobraź sobie sytuację, w której oba działy: Sprzedaż i Marketing korzystają z jednej, spójnej bazy.
Nie musisz nawet kupować do tego osobnego systemu! Wystarczy, że połączysz to, z czego i tak już korzystacie.
Nie jest to wcale takie trudne. Użyj wtyczki (tech.: plug-in). Podłącz ją do prądu a uzyskasz kompleksowe narzędzie w służbie Customer Expierience
Integracja systemów CRM oraz Marketing Automation jest doskonałym sposobem na usprawnienie przepływu informacji. Służy ona uproszczeniu powtarzalnych procesów oraz zbudowaniu pozytywnego, spójnego wizerunku przedsiębiorstwa. Korzystając równolegle z CRM i Marketing Automation możesz:
Integrator od eVolpe
Nie szukaj daleko! Jeśli widzisz wartość w tym, co opisaliśmy powyżej – mamy dla Ciebie wygodny sposób na połączenie obu popularnych klas oprogramowania: CRM i Marketing Automation.
Jakiś czas temu zbudowaliśmy w tym celu własny integrator. Jest on dostępny online dzięki platformie e-commerce o nazwie evolpe.shop.
Warunek? Sugar lub SuiteCRM + Mautic.
Potrzebujesz wdrożenia systemu Marketing Automation?
Skorzystaj z konsultacji i wsparcia specjalistów eVolpe