Statystyki o AI, które Cię zadziwią

Sławomir Wnuk

Sztuczna inteligencja jest wszędzie. Chyba każdy to już zauważył. Wokół tego tematu powstało też wiele mitów. Czy są one prawdziwe, albo chociaż warte uwagi?

W dzisiejszym tekście przedstawiam badania, które mogą pomóc w odpowiedzi na większość wątpliwości dotyczących AI. Zapraszam do ich analizy.

Zacznijmy od początku

Sztuczna inteligencja w ostatnich latach zyskuje na istotności. Postępy w uczeniu maszynowym i premiera ChatGPT w 2022 roku jeszcze bardziej przyśpieszyły wzrost jej popularności.

Około 80% przedsiębiorstw wdrożyło lub wdroży technologie sztucznej inteligencji w swoich przedsiębiorstwach.

Mimo że AI otacza nas od kilku dobrych lat, a każdy ma styczność z urządzeniem, które, chociaż w części korzysta ze sztucznej inteligencji, to wydarzenia z ostatnich miesięcy wzbudziły w nas obawy.

Oczekuje się, że światowy rynek AI osiągnie wartość 300 miliardów dolarów do 2025 roku. 

Nie ma zatem wątpliwości, że technologia będzie tylko wzrastać i wsiąknie w każdą dziedzinę naszego życia. Warto na to zjawisko patrzeć jak na otwierające się możliwości i kolejny krok w rozwoju dla różnych branż. To także wskazują statystyki, które przytoczę.

statystyki o ai

Statystyki o AI – ogólnie

Sztuczna inteligencja powoduje i będzie powodować chaos w większości branż, ale to głównie dlatego, że dopiero poznajemy nowe narzędzie, które tak szybko zyskało popularność.

Warto znać podstawowe dane z różnych dziedzin życia codziennego, na które może wpłynąć AI.

  • Przewiduje się, że firmy wydadzą ponad 500 miliardów dolarów na rozwiązania AI w 2023 roku (Alumni Ventures)
  • Do 2024 roku rynek AI ma wzrosnąć do wartości pół miliarda dolarów (Statista)
  • Do 2030 roku branża ma osiągnąć wartość 1,5 biliona dolarów (Statista)
  • Rozwiązania AI dla przestrzeni Web3 coraz częściej zabezpieczają inwestycje firm venture capital (Alumni Ventures)
  • Liczba startupów AI wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich 20 lat (techjury)
  • Sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność biznesową o 40% (techjury)
  • 77% urządzeń, z których korzystamy na co dzień, zawiera jakąś formę sztucznej inteligencji (techjury)
  • 84% organizacji uważa wdrożenie AI do swoich struktur za priorytet (Deloitte)

Statystyki o AI – wzrost rynku

Eksperci przewidują, że sztuczna inteligencja będzie miała wielki wpływ na światową gospodarkę. Niektórzy szacują, że AI doda do gospodarki 15,7 bilionów dolarów do 2030 roku.

  • Do 2025 roku rynek AI ma osiągnąć 190 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 40,2% w latach 2020-2025 (Allied Market Research)
  • Sztuczna inteligencja na rynku opieki zdrowotnej wzrosła o 41,2% w latach 2018-2023 (Markets and Markets)
  • Oczekuje się, że AI w transporcie osiągnie wartość 6,8 miliarda dolarów w 2023 roku, wzrastając do 21,5% od 2018 roku (Markets and Markets)
  • Wdrożenie AI do zabezpieczeń zwiększy wartość do 19,5 miliarda dolarów w 2023 roku, daje to wzrost o 40,6% od 2018 roku (Markets and Markets)
  • AI na globalnym rynku rolnym osiągnęła wartość 7,2 mld dolarów w 2023 roku, co daje wzrost o 42,2% od 2018 roku (Markets and Markets)
  • Na rynku edukacji AI osiągnęła wzrost o 2 mld dolarów w 2023 roku, co daje wzrost o 42,9% od 2018 roku (Markets and Markets)

Rozwój AI nie omija żadnej branży. Od opieki zdrowotnej do edukacji, sztuczna inteligencja ma wpływ na większość aspektów naszego życia. Przynosi to również dochody do globalnej gospodarki. Prognozy wskazują, że rynek będzie się cały czas dynamicznie rozwijał i zwiększał swoje przychody.

Statystyki o AI – zastosowanie

Wykorzystanie sztucznej inteligencji na różnych rynkach drastycznie wzrosło w ostatnich latach, ponieważ potrafi wykonywać działania, które dotychczas uważano, że może wykonać tylko człowiek.

  • 56% globalnych marek korzysta z AI (Capgemini)
  • Branża detaliczna ma najwyższy wskaźnik wdrażania sztucznej inteligencji, przy czym 72% sprzedawców detalicznych już korzysta z jakiejś formy AI (Accenture)
  • Według Accenture 68% organizacji opieki zdrowotnej korzysta z AI (Accenture)
  • Sektor IT i komunikacji ma wskaźnik wykorzystania AI na poziomie 63% (Accenture)

Statystyki o AI – korzyści

  • Do 2035 roku sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność w światowej gospodarce o 40% (McKinsey & Company)
  • Szacuje się, ze przyjęcie sztucznej inteligencji zwiększy globalne PKB z 1,2% do 3,7% w ciągu najbliższych dziesięciu lat (McKinsey & Company)
  • Do 2030 roku AI może obniżyć koszty i zwiększyć przychody sektora bankowego o 1 bilion dolarów (Deloitte)

Aby najlepiej zrozumieć korzyści płynące z przyjęcia sztucznej inteligencji, warto przyjrzeć się niektórym firmom, które już wdrożyły to rozwiązanie w swojej organizacji.

Netflix używa AI, aby jak najlepiej spersonalizować propozycje, dla swoich użytkowników bazując na tym co dotychczas oglądali. Odnosi to sukces, ponieważ przychody firmy wzrosły z 550 mln dolarów do 1,2 mld w ciągu roku po wdrożeniu sztucznej inteligencji.

Rozwiń swój biznes z pomocą AI.

Skorzystaj z ponad 40 stron opracowania z przykładami już dziś.

Statystyki o AI – chatboty

Chatboty to chyba najpopularniejsza wersja AI, z którą mamy dziś do czynienia. Zapewniają one obsługę przez całą dobę i nie wymagają częstej interwencji ludzi.

  • Oczekuje się, że globalny rynek chatbotów osiągnie wartość 3,06 mld dolarów w 2023 roku (Markets and Markets)
  • 74% konsumentów oczekuje natychmiastowych odpowiedzi na swoje pytania (Gartner)
  • Według badań 57% konsumentów preferuje kontakt z chatbotem niż z człowiekiem (Gartner)

Adaptacja chatbotów do takich zadań jak obsługa klienta będzie rosła, a samo wykorzystanie tego narzędzia będzie ewoluowało w miarę wzrostu oczekiwań konsumentów.

Aktualnie preferencje interakcji z chatbotem i człowiekiem rozkładają się równo pomiędzy konsumentów, jednak z czasem to raczej boty będą przejmowały tę funkcję.

Statystyki o AI – social media

Sztuczna inteligencja już od jakiegoś czasu jest nierozłączną częścią mediów społecznościowych. Algorytmy, które podbijają niektóre posty i pokazują proponowane publikacje, działają właśnie dzięki AI.

  • AI zautomatyzuje 40% wszystkich interakcji z obsługą klienta w mediach społecznościowych do 2023 roku (Accenture)
  • 48% konsumentów preferuje chatboty w mediach społecznościowych w celu uzyskania szybkich odpowiedzi (Business 2 Community)
  • 41% klientów ma pozytywne doświadczenia z chatbotami w mediach społecznościowych (sprout social)
  • 53% konsumentów oczekuje natychmiastowej odpowiedzi od marek w social mediach (Oracle)

Sztuczna inteligencja w mediach społecznościowych może i musi być wykorzystywana, aby aplikacja odniosła sukces. Użytkownicy oczekują wysokiego poziomu personalizacji oraz natychmiastowych odpowiedzi na pytania. Odpowiedzią na te problemy jest AI.

Statystyki o AI – marketing

Kiedyś marketing polegał tylko na promowaniu swojego produktu lub usługi. Aktualnie dzięki rozwojowi technologii, firmy mogą określić różne względne, które decydują o zakupie produktu czy usługi.

  • Marketing oparty na AI może zwiększyć produktywność nawet o 35% i zapewnić oszczędności do 30% (Accenture)
  • 68% marketerów B2B wykorzystuje AI do swoich strategii marketingowych (commercetools)
  • Personalizacja oparta na sztucznej inteligencji może poprawić współczynniki konwersji nawet o 25% (Accenture)
  • 59% marketerów uważa, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje branżę (Digiday)
  • Tworzenie treści przez AI może obniżyć ich koszt o 90% (Accenture)

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja przyjęła się już na dobre. Postęp technologiczny będzie dostarczał nam tylko kolejnych rozwiązań, które wpłyną na postrzeganie AI.

Coraz więcej przedsiębiorstw wdraża sztuczną inteligencję, a rynek AI rośnie dynamicznie i w najbliższej przyszłości się to nie zmieni.

Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał i będzie coraz bardziej wpływać na naszą przyszłość.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top