Duch popularnego w ostatnim czasie wyzwania #10yearchallenge dotarł do eVolpe. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak na przestrzeni 10 ostatnich lat zmienił się jeden z najlepszych obecnie systemów CRM na rynku – Sugar.
Community Edition vs. Commercial Open Source
Patrząc na zmiany, jakie zaszły w systemie Sugar, należy w pierwszej kolejności wyjaśnić wciąż pokutujący na polskim rynku mit o tym, że Sugar jest darmowy. Owszem 10 lat temu tak było. Sugar zdobył swoją pozycję głównie dzięki temu, że był najbardziej rozwiniętym funkcjonalnie oprogramowaniem CRM bez opłat licencyjnych. Jednak plany producenta systemu były zdecydowanie bardziej ambitne. Zarząd firmy SugarCRM Inc. w 2012 roku postawił sobie za cel stworzenie oprogramowania, które handlowcy pokochają najbardziej spośród wszystkich systemów dostępnych na rynku (w tym liderów takich jak Salesforce czy Microsoft Dynamics). W tym celu firma zadecydowała, że postawi na rozwój edycji komercyjnych, a jednocześnie wygasi dystrybucję darmowej edycji Community. Strategia ta na dobre zaczęła funkcjonować w 2013 roku i od tej pory wręcz nieopłacalnym stało się wdrażanie Sugar CE, z uwagi na plany jego rychłego wygaszenia.
Decyzja o pełnej komercjalizacji systemu, nie zmieniła jednak podejścia producenta do oddawania klientom pełnego dostępu do kodu źródłowego. W efekcie czego, na rynku systemów CRM pojawił się produkt wyjątkowy, który w 2019 roku:
UI i nawigacja
To oczywiste, że w tej kategorii Sugar zmienił się nie do poznania, tak jak przez 10 ostatnich lat zmieniały się trendy w grafice i designie. Dziś powiedzielibyśmy, że Sugar w 2009 roku był po prostu brzydki i nieintuicyjny. Jednak na tamte czasy nie odstawał od takich systemów jak Salesforce, czy MS Dynamics. One również, gdyby oceniać je względem dzisiejszych trendów, były brzydkie i skomplikowane w użytkowaniu. Dzisiaj porównanie tych trzech systemów, pod kątem wyglądu oraz nawigacji, nie przynosi wyraźnego rozstrzygnięcia, które oprogramowanie jest najlepsze. Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Siłą UX i nawigacji Sugara są w tym wypadku:
User Experience
Poprzedni punkt dotyczył spojrzenia na Sugar z szerokiej perspektywy. Jednak to, co jest jeszcze ważniejsze, to kwestia odczuć, jakie towarzyszą każdemu pojedynczemu użytkownikowi. W 2009 roku Sugar na tym polu nie wyróżniał się specjalnie spośród systemów konkurencyjnych. Jego projektanci skupiali się na tym, co wówczas było istotne, czyli umożliwieniu zarządzania sprzedażą na każdym jej etapie. Decyzja o komercjalizacji systemu sprawiła, że producent otrzymywał od swoich klientów z całego świata zdecydowanie większy zastrzyk gotówki, którą przeznaczał w większości na dalszy rozwój produktu. Ścieżka rozwoju była wytyczona we wspomnianej już wcześniej wizji systemu CRM, którego handlowcy mieli wręcz pokochać. I tak też się stało. Dziś, w 2019 roku Sugar jest najbardziej elastycznym systemem CRM również z perspektywy pojedynczego użytkownika. Umożliwia pełne dostosowanie wyglądu aplikacji do preferencji handlowca. Konfigurowalne w wielu miejscach pulpity nawigacyjne (dashboardy i dashlety) sprawiają, że każdy sprzedawca może wybrać dane, które mają zostać mu zaprezentowane w określonym miejscu, czasie i formie (np. tabelarycznej, czy graficznej). To właśnie tego typu niuanse technologiczne stanowią o sile systemu Sugar.
Raportowanie
W 2009 raportowanie i analiza danych była na całkiem zaawansowanym poziomie – jak na tamte czasy. System raportowania pozwalał na analizę przebiegu procesu sprzedaży, czy też kampanii reklamowych. Dostępne było również dosyć szerokie spektrum wykresów obrazujących różne etapy sprzedaży. Dziś jednak już wiemy, że to, co było dostępne w 2009 roku, to był dopiero przedsmak możliwości raportowania i analizy danych, jakie oferuje Sugar w 2019 roku. Dołączając do tego dodatki partnerów, otrzymujemy potężne narzędzie Business Intelligence.
Procesy biznesowe
Coś, czego nie było w 2009 roku, a w czym można upatrywać dziś wielkiej przewagi systemu Sugar na rynku, jest jego podejście do zarządzania procesami biznesowymi. Wprowadzony, w trakcie rozwoju edycji komercyjnych, moduł Advanced Workflow, pozwala perfekcyjnie odwzorować procesy biznesowe z wykorzystaniem notacji BPMN. Jednak czym byłaby graficzna prezentacja procesów, gdyby pod spodem nie znajdowała się ogromna możliwość ich automatyzacji? Jej zastosowanie było jednym z głównych czynników, które sprawiły, że np. w znanej w Ameryce Południowej firmie Unifin, proces sprzedaży skrócił się o 60%, a łączny roczny przychód ze sprzedaży firmy wzrósł o 300%.
Aplikacja mobilna
Ostatnim punktem, który chcemy omówić w naszym podsumowaniu SugarCRM #10yearchallenge jest aplikacja mobilna. W 2009 roku stanowiła ona bardzo podstawową formę przeniesienia CRM-u do urządzenia mobilnego. W 2019 handlowiec może dosłownie wybrać, czy będzie korzystać z wersji desktopowej, czy mobilnej, bez utraty zakresu funkcjonalnego. SugarCRM Mobile jest w tym momencie jedną z najbardziej rozwiniętych na rynku aplikacji mobilnych dla systemów CRM, która umożliwia dodatkowo dokonanie bardzo głęboko idących kastomizacji.
Potrzebujesz konsultacji w sprawie wdrożenia systemu Sugar? Umów się na indywidualną konsultację, korzystając z załączonego poniżej kalendarza rezerwacji. Nasz ekspert odezwie się w dogodnym dla Ciebie terminie.