Przełom roku to zawsze doskonały czas na rozważania odnośnie trendów i kierunków rozwoju w interesujących nas dziedzinach. Co zatem przyniesie ten rok w kontekście światowego rynku systemów CRM? Przyjrzymy się pięciu CRM-owym prognozom na rok 2016.
Prognoza 1: User Experience przede wszystkim
Rok 2016 będzie należał do tych producentów systemów CRM, którzy skupiają się na optymalizacji obszaru UX swoich produktów i tym wyróżniają się na tle konkurencji. O ile umożliwianie firmom budowania wartościowych relacji z klientami i optymalizacja Customer Experience to cele przyświecające CRM od wielu lat, o tyle powoli staje się jasne, że najlepszym sposobem na ich osiągnięcie jest dostarczenie pracownikom mającym bezpośredni kontakt z klientem właściwych informacji i narzędzi do obsługi klienta we właściwym czasie.
W 2016 roku użytkownicy systemów CRM coraz częściej będą mogli korzystać z nowoczesnych interfejsów pozwalających na kompletne rozpoznanie klienta w każdej sytuacji, dzięki czemu możliwe będzie budowanie nadzwyczajnych relacji z klientami. Lepsze UX pozwoli na bardziej efektywne realizowanie praktyk CRM, co sprawi, że prostsze będzie bezbłędne prowadzenie klienta od pozyskania po obsługę posprzedażową.
Warto zwrócić uwagę na to, że SugarCRM wraz z Salesforcem (czyli systemy, których producenci kładą największy nacisk na UX) znalazł się na opublikowanej przez ZDNet liście 10 aplikacji, które zawładną przyszłością przedsiębiorstw.
Prognoza 2: Spersonalizowane analizy
Analityka predyktywna będzie z dużym prawdopodobieństwem wielkim hitem nadchodzących lat, a niedługo zacznie być powszechnie wykorzystywana przez marketerów i sprzedawców do prognozowania rezultatów ich działań i dostarczania rozwiązań i treści bardziej spersonalizowanych pod kątem pojedynczych klientów.
Nowoczesne systemy CRM coraz częściej będą dostarczać rozbudowane narzędzia analityczne zwykłym użytkownikom. Dzięki temu, pracownicy działów sprzedaży, marketingu i wsparcia klienta będą otrzymywali dokładniejsze informacje odnośnie preferencji i dotychczasowej historii klienta pozwalające im na lepsze prowadzenie go przez założone Customer Journey. Poprzez wykorzystanie narzędzi do analityki predyktywnej systemy CRM będą coraz skuteczniej pomagać przedostać się przez szum big data do wartościowych informacji pozwalających na podjęcie konkretnych działań związanych z klientami.
Prognoza 3: Kwestie prywatności danych odbiją się na CRM w modelu SaaS
Powszechne dzisiaj obawy związane z prywatnością online oraz mocno rozproszony charakter przechowywania danych sprowokowały powstanie wielu regulacji i wytycznych odnoszących się do tego, jak firmy mają przechowywać dane swoich klientów. W związku z tym, dla wielu firm operujących globalnie lub też w ściśle regulowanych gałęziach przemysłu model SaaS może być coraz częściej niewystarczający w kontekście realizacji obowiązujących daną firmę regulacji dotyczących odpowiedniego przechowywania danych klientów. W 2016 roku więcej firm (zwłaszcza operujących globapnie) zdecyduje się na takie opcje rozstawienia systemu CRM, które pozwalają na lepsze zarządzanie bezpieczeństwem i kontrolę nad przepływem danych klientów. Ten trend może negatywnie wpłynąć na producentów systemów CRM którzy nie przewidują żadnego innego modelu niż SaaS.
Prognoza 4: Systemy CRM będą coraz bardziej mobilne
Mobilność jest i będzie bardzo istotnym aspektem przyświecającym rozwojowi systemów CRM. Dzisiaj, żeby system CRM należycie spełniał swoją funkcję jako narzędzia pozwalającego na bardziej efektywną organizację przedsiębiorstwa musi być on wyposażony w dopracowaną aplikację mobilną. W przeszłości wiele CRMowych aplikacji mobilnych dysponowało funkcjonalnością znacznie ograniczoną w porównaniu do swoich desktopowych pierwowzorów. Z czasem jednak, mobilne wersje systemów CRM będą coraz potężniejsze. Wkrótce smartfony staną się natywnymi urządzeniami do korzystania z CRM, a ich użytkownicy będą mogli jeszcze lepiej i szybciej dostać się do kluczowych danych i przetworzyć je pod kątem lepszego reagowania na potrzeby klienta.
Prognoza 5: CRM zacznie przeplatać się z IoT
Nowoczesne firmy starają się być zawsze o krok przed swoimi klientami, żeby móc dostarczyć im odpowiednie rozwiązania, zanim będą świadomi swoich potrzeb. Urządzenia typu smart dostarczają całą gamę nowych sposobów na realizowanie tej strategii. Wykorzystanie danych z miliardów urządzeń i ich integracja w ramach CRM celem stworzenia wyjątkowych relacji z klientami to wizja bardzo bliska i jednocześnie fascynująca. Platformy CRM będą coraz częściej pracować z danymi generowanymi na bieżąco za pomocą smart-urządzeń, przetwarzać je i przedstawiać odpowiednie analizy osobom, które mogą je przekuć w realne, pomocne klientom działania.