CRMLink – recenzja mobilnego klienta dla SugarCRM CE i SuiteCRM

Anna Łakoma

Całkiem niedawno do grona rozwiązań mobilnych związanych z CRM dołączyła nowa aplikacja kliencka CRMLink wspierająca systemy SuiteCRM oraz (już nierozwijany) SugarCRM Community Edition. Aplikacja ta, stworzona przez firmę Activalink, jest pierwszym, wolnym od opłat licencyjnych, rozwiązaniem dedykowanym dla SuiteCRM umożliwiającym dostęp do systemu z telefonu, tabletu czy innych urządzeń mobilnych.

Niezwykle ucieszeni tym faktem, od razu przystąpiliśmy do instalacji i sprawdzenia możliwości oferowanych nam przez aplikację. Niestety nasz entuzjazm został bardzo szybko zgaszony – aplikacja umożliwiła usunięcie jedynego użytkownika w systemie, co skutecznie uszkodziło instancję testową i wymagało przywrócenia kopii zapasowej systemu. Mimo to, niezrażeni początkowym niepowodzeniem, kontynuowaliśmy naszą przygodę z CRMLink. Drugie podejście do testów przebiegało już w atmosferze większej rozwagi i obawy o nieprzewidziane konsekwencje naszych poczynań. Wynik testów zaowocował następującymi spostrzeżeniami.

  • Na początek kilka niewątpliwych plusów aplikacji:
  • Bardzo ciekawą opcją jest możliwość zdefiniowania, jak nasza aplikacja będzie wyglądać. Możemy określić jakie pola mają być widoczne w poszczególnych modułach we wszystkich widokach (szczegółowym, edycji i wyszukiwania) oraz wybrać, po jakich parametrach powinna działać wyszukiwarka globalna.
  • Nowoczesny wygląd panelu głównego, który dodatkowo pozwala nam na przejście do najważniejszych elementów systemu. Możemy również szybko wyszukać interesujący nas rekord.
  • Aplikacja zapewnia nam dostęp do najważniejszych modułów systemu takich jak: Szanse, Kontrahenci, Kontakty, Namiary i Odbiorcy.
  • Możemy również wykonać telefon lub napisać wiadomość e-mail bezpośrednio z aplikacji.

Jest jednak sporo niedociągnięć, które dość mocno wpływają na pracę z aplikacją:

  • W aplikacji niestety nie działają podstawowe walidacje, obsługiwane przez standardową wersję systemu, jak np. sprawdzenie obowiązkowości uzupełnienia niektórych pól. W efekcie możemy zapisać pusty rekord np. szansy, bez podania podstawowych informacji o nazwie czy kontrahencie.
  • Sposób uzupełniania pól relacyjnych również pozostawia wiele do życzenia – musimy wpisać całą nazwę np. kontrahenta – aplikacja niestety nie wspiera nas podpowiadając nazwy lub ją wyszukując.
  • Po wyborze języka polskiego otrzymujemy mix polsko – angielsko – hiszpański (producentem jest firma z Hiszpanii). Nazwy modułów i etykiety są pobierane z polskiej wersji, stałe elementy aplikacji są w języku angielskim i zdarzają się wyskakujące komunikaty po hiszpańsku. Całość przez to staje się momentami mało czytelna i chaotyczna.
  • Zakres funkcjonalny mógłby być nieco większy – aplikacja niestety nie oferuje nam wglądu w jakiekolwiek aktywności powiązane np. z kontrahentami czy kontaktami. Sporym minusem jest też fakt, że aplikacja nie obsługuje pól dodanych np. w studio, mamy dostęp tylko do tych pól, które znajdują się w standardowej wersji systemu.
  • Podczas użytkowania można zauważyć sporo drobnych błędów powodujących np. zamknięcie aplikacji lub pojawianie się niezrozumiałych komunikatów w języku hiszpańskim.

Czy polecam? W obecnym kształcie – nie. W bieżącej wersji aplikacja może narobić więcej „bałaganu” w naszym CRM niż przynieść pożytku.

Natomiast jest to niewątpliwie krok w dobrą stronę – wygląd aplikacji jest całkiem przyjazny, a interfejs intuicyjny i prosty w obsłudze. Jeżeli pod tym będą się kryły bardziej dopracowane funkcjonalności, z pewnością będzie to ciekawa propozycja dla osób korzystających z mobilnego wsparcia dla swojego systemu CRM.

Anna Łakoma
Scroll to Top